MAGDA | Olga Malá

MARTIN KURIŠ

Martin Kuriš se zapsal do povědomí návštěvníků výstav výtvarného umění koncem devadesátých let minulého století především jako malíř rozměrných barevně výrazných figurálních olejů, které upoutávaly diváky svou expanzivní malířskou vitalitou. Zdálo se, jako by tyto nepřehlédnutelné figurální obrazy, propojující idylu naivizujících nedělních malířů s autorovým veskrze současným smyslem pro ironii a absurditu, vznikaly lehce a samozřejmě, jen z přetlaku fantazijních představ autora.
Dnes Martin Kuriš veřejnosti představuje nikoli obrazy, ale knihu s prostým názvem Magda, je určena malým i velkým a vypráví o melancholickém příběhu dvanáctileté hrdinky a jejích přátel ze zvířecí a pohádkové říše.
Kurišova tvůrčí cesta od tzv. volného závěsného obrazu ke knize s “obrázky” má svou vlastní vývojovou logiku. Poezie a deníkové záznamy jej inspirovaly již dříve, ale rostoucí zájem o slovo jej postupně přivedl přes malířské cykly, k jejichž jednotlivým obrazům připojoval krátké texty a básně (Frankenstein, 2000, Petr a Lucie, 2001) až ke knižní prvotině Don Giovanni (2003).
Východiskem tvorby Martina Kuriše je vizuální představa. Umělec své příběhy nejprve vidí a maluje a teprve pak přichází verbální interpretace, proto na počátku jeho zatím druhé knihy Magda stál stejnojmenný malířský cyklus a publikace vznikla opačně, než bývá zvykem u knih pro děti, kdy se již existující text následně doplňuje ilustracemi. Text Magdy však svěřil – na rozdíl od textu své předchozí knihy Don Giovanni, který si napsal sám – autorce dětských knížek Jitce Komendové.
Není bez zajímavosti, že si ji vybral na základě malého internetového konkurzu, protože její text nejvíce souzněl se smyslem a atmosférou jeho obrazového cyklu.
To, co charakterizuje jak Kurišovu knižní, tak volnou malířskou tvorbu jsou rysy naivismu a inspirace rájem a lidmi z okolí autorova bydliště na samotě v Příbrami na Děčínsku. S rozhodnutím usadit se s celou rodinou v tomto tak trochu bohem zapomenutém koutu pod Bukovou horou souvisí dobrovolné přijetí poněkud asketického způsobu života. Autor, který působil pedagogicky v nedalekých Verneřicích a stále vyučuje na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem si tak – řečeno s nadsázkou – vybral život „daleko od hlučícího davu”. Tato volba akcentuje jeho vlastní uměleckou mytologii a vyjadřuje integritu životního a tvůrčího postoje. Autorův silný citový vztah k tomuto místu reflektují jeho obrazy, na nichž se často objevují lidé z jeho okolí: příbuzní, přátelé, sousedé, nedaleko od Kurišových žije i skutečná dívka, která inspirovala Magdu, hlavní hrdinku této knihy.
Magda je pohádkový příběh vyprávěný slovem i obrazem, odkazující do světa fantazie, snu a poezie, je to příběh o cestě za štěstím, dobru a zlu, touze po lásce. Jeho hrdinové: mladá dívka, hodní skřítkové a víly spolu s dalšími bezbrannými tvory ovečkou a koníkem se stávají dojímavými symboly zranitelného lidství.

Olga Malá červenec 2004